Hradec Králové, Kutná Hora

Letní procházka v historickém centru významných českých měst, zastavení v Týnci nad Labem a Žehušicích, výstup na rozhlednu Kaňk.
Pondělí 2. srpna 2021

S radostí jsem přijala pozvání na výlet, který naplánovala Iva s manželem jako turistickou poznávací vycházku za pamětihodnostmi. Bohouš měl svůj program, Iva i já jsme dychtivě vykročily po Velkém náměstí v Hradci Králové – k obrázkům, které Iva pořídila, přidám komentář podle toho, co jsem poté o jednotlivých objektech vyčetla.

Velké náměstí v Hradci Králové. Všechny snímky (až na několik ke konci článku) pořídila Iva Svobodová – děkuji za ně. 🙂

Dramatická oblaka vypadají nádherně na fotografiích, ale zároveň prozrazují, že vodu, jichž jsou plná, dlouho neudrží – uvidíme.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie vystavěl v roce 1666 italský architekt Carlo Lurago, v interiéru je obraz sv. Jana Nepomuckého od Petra Brandla.
Velké náměstí s katedrálou sv. Ducha a Bílou věží.
Mariánský sloup byl postaven na paměť ušetření města od morové rány v roce 1713.
Dominanty města: Mariánský morový sloup, 19 metrů vysoký, katedrála sv. Ducha a Bílá věž, 72 metrů vysoká, která je nejvyšší stavbou Hradce Králové.
Kanovnické domy na Velkém náměstí byly původně renesanční, v 18. století je (snad) přestavěl Jan Blažej Santini – všechny jsou chráněny jako kulturní památka ČR.
Hradec Králové je východočeská metropole, univerzitní město, kde v současnosti žije asi 93 000 obyvatel. Podle historiků spadají jeho počátky do 10. století, kdy na staré obchodní stezce poblíž soutoku Labe s Orlicí vzniklo slovanské hradiště. Kdysi býval Hradec věnným městem českých královen.
Busta Bohuslava Balbína (1621–1688), zdejšího rodáka, byla v roce 1969 umístěna na hlavním průčelí bývalé jezuitské koleje.

Bohuslav Balbín, literát, historik, pedagog, kněz jezuitského řádu, byl jednou z nejvýznamnějších osobností českého baroka. Psal latinsky, ale podporoval českou řeč a bránil národ před poněmčováním. Zásadním dílem je spis Obrana jazyka slovanského, zvláště pak českého.

Katedrála sv. Ducha – v roce 1307 ji založila královna Eliška Rejčka.
Interiér katedrály sv. Ducha – v roce 1997 ji navštívil papež Jan Pavel II.
Bílá věž byla vystavěna na konci 16. století, je spojena se středověkou kaplí sv. Klimenta. Věž získala své jméno podle barvy hořického pískovce, z něhož je postavena. (Staletí jsou ale na barvě kamene znát.)

Centrum města jsme si s Ivou prohlédly, zatoužily jsme vidět je z věže, což bylo dobré rozhodnutí, i když na ochoz vede 226 schodů. V každém patře (je jich 10) jsou zajímavé interaktivní panely o historii věže i města, vystupuje se po krásném, širokém schodišti – v roce 2015 byla dokončena rozsáhlá rekonstrukce objektu.

Při výstupu je možné na panelech sledovat jednotlivé etapy výstavby – uvedu jen, že stavba věže byla zahájena v roce 1574 na místě kaple sv. Klimenta, do níž se nyní vstupuje z věže. Stavba byla zcela dokončena roku 1729 – věž stojí na půdorysu 10×10 metrů, její zdi jsou až 4 metry silné.

Hodinový stroj zkonstruoval v roce 1829 Josef Božek (1782–1835), mechanik a hodinář polytechnického ústavu v Praze. (Sestrojil i první parovůz v českých zemích.)

Božkův hodinový stroj nahradil původní z roku 1591, v současnosti zajišťuje chod hodin elektrický stroj. Zdejší věžní hodiny mají jednu nezvyklost: velká ručička na ciferníku ukazuje hodiny, malá minuty. Důvodem této zvláštnosti je, že v dřívějších dobách bylo pro lidi v širokém okolí důležité vidět, kolik je hodin, minuty neměly (tehdy 🙂 ) takový význam.
V patře dokončeném v roce 1581 je k vidění obrovský zvon Augustin, ulitý už na začátku 16. století – v Čechách ho svou velikostí předčí jen svatovítský zvon Zikmund.

Výhled z Bílé věže na Velké náměstí v Hradci Králové.
Věže katedrály sv. Ducha z ochozu Bílé věže.
Unikátní výhled z historického centra přes věže sv. Ducha na současnou zástavbu Hradce Králové.

Na jednom z panelů byl zachycen i úplný vrchol věže, tedy hrotnice s šesticípou hvězdou, lvem jako symbolem města a makovicí s historickými dokumenty, které se tam během staletí ukládají.
V podzemním patře věže je umístěna rarita: skleněný model věže v měřítku 1:20, váží asi jednu tunu.

Tři a půl metrů vysoký model Bílé věže z optického skla vyrobili žáci a učitelé sklářské školy v Novém Boru.
V roce 2015 byl model věže umístěn v suterénu Bílé věže, speciálně nasvícený vzbuzuje obdiv návštěvníků.

Vchodem z věže jsme se dostaly do kaple sv. Klimenta, považované za nejstarší kostel v Hradci. Původní dřevěná kaple byla prý založena v roce 1134 knížetem Bořivojem a jeho ženou Ludmilou při návratu z Moravy, kde byli pokřtěni sv. Metodějem. Dnešní podobu kaple určil Santini.

Proti katedrále, na náměstí Jana Pavla II., jsme si prohlédly fasádu domu Antonína Petrofa, legendárního výrobce klavírů – původně středověký dům prošel neorenesanční přestavbou.
Na pamětní desce Antonína Petrofa je uvedeno, kdy postavil svůj první klavír – firma od té doby vyrobila 635 000 nástrojů.

Na počátku minulého století vtiskli městu novou podobu věhlasní čeští architekti Jan Kotěra, Josef Gočár, Osvald Polívka – díky moderním stavbám se Hradci začalo přezdívat „Salon republiky“.

Galerie moderního umění (vpravo) sídlí v budově bývalého Záložního ústavu, kterou v secesním stylu navrhl v roce 1912 Osvald Polívka. Kromě jiného můžeme v objektu navštívit Galerii Vladimíra Preclíka.
Bývalý Špalkův obchodní dům postavil v roce 1911 architekt Oldřich Liska – plynule navazuje na podloubí a je vhodným protějškem Galerie moderního umění.
Klicperovo  divadlo vybudovali hradečtí v roce 1885 podle návrhu architekta Viktora Weinhengsta.
Městský dům a Záložna V Kopečku je znám od 16. století, novobarokní štít dvojportálu vznikl roku 1912, socha sv. Jana Nepomuckého ukazuje na historii místa.
Secesní budovu muzea na Eliščině nábřeží navrhl na začátku 20. století architekt Jan Kotěra (1871–1923). Alegorické figury sedících žen na průčelí budovy znázorňují Umění a Průmysl. Na výzdobě muzea se podíleli sochař Vojtěch Sucharda, malíř Jan Preisler a další významní umělci té doby.

A v tento moment začaly z oblak padat proudy vody, vyhledaly jsme úkryt pod střechou a chviličku počkaly na Bohouše, který pro nás autem přijel. Přeháňka neměla dlouhého trvání, takže jsme s Ivou mohly dodržet program a zastavit se v Týnci nad Labem.

Týnec nad Labem je asi dvoutisícové městečko, jehož počátky sahají do poloviny 10. století, ale první listinná zpráva je až roku 1110 v Kosmově kronice. Původně Týnec, vzniklý na ostrohu nad řekou, patřil Slavníkovcům, od roku 995 Přemyslovcům.
(Byli jsme na místech, kde před vyvražděním pobývali Slavníkovci ).
Majitelé Týnce se střídali, od roku 1560 patřil císaři Rudolfu II. a ten Týnec nad Labem roku 1600 povýšil na královské komorní město.

Barokní kostel sv. Jana Křtitele v Týnci nad Labem byl prohlášen kulturní památkou.

Zašli jsme na doporučovanou vyhlídku nad Labem – pohled na letní jiskřivou řeku ze skalní výšiny opravdu stál za to.

Pomník padlým v Týnci nad Labem je umístěn na ostrohu nad řekou.

Byla to naše první, sice nedlouhá, ale vydařená návštěva úpravného a čisťounkého městečka.

V nedalekých Nových Dvorech jsme v restauraci pojedli, ale na prohlídku okolí nám nezbyl čas – lákala nás Kutná Hora. V turisticky atraktivním městě jsme s Ivou zvolily obvyklou nejžádanější trasu, při níž nás provázela nepřehlédnutelná oblaka, která opět věstila brzkou návštěvu těžkých vodních kapek.
Zatím bylo v Kutné Hoře jako v ráji – nepřeplněno turisty, zahrady kolem bývalé jezuitské koleje upravené a zabydlené moderními sochami, nádherné výhledy z teras do údolí říčky Vrchlice.
O Kutné Hoře a chrámu sv. Barbory se více dozvíte v označených odkazech.

Iva u chrámu sv. Barbory. Pětilodní gotickou katedrálu začala stavět v roce 1388 huť Petra Parléře, poté pracoval na dostavbě Matěj Rejsek, pak Benedikt Rejt, současnou podobu ovlivnil Josef Mocker.
Nejstarší kamenný chrám v Kutné Hoře je kostel sv. Jakuba, jehož stavba začala na počátku 14. století.
Líbezný pohled na chrám sv. Jakuba v Kutné Hoře z terasy u bývalé jezuitské koleje nad údolím říčky Vrchlice.
Barokní jezuitskou kolej postavili podle plánů italského architekta Orsiho, dnes tu sídlí Galerie středočeského kraje.
Někdejší jezuitské zahrady jsou opraveny, pod širým nebem je vystavováno moderní umění.
Terasu u bývalé jezuitské koleje zdobí 13 barokních sousoší ze začátku 18. století – vpravo na obrázku je sousoší sv. Anny.
Sousoší sv. Václava, vlevo sv. Ludmila, vpravo sv. Vít.

Výhledy z terasy lemované sochami byly nebeské, pomalu jsme došly k Hrádku, pak k Vlašskému dvoru a sochám T. G. Masaryka a K. H. Borovského.

Autorem pomníku Karla Havlíčka Borovského na náměstí před Vlašským dvorem je Josef Strachovský. Pomník připomíná Havlíčkovo působení v Kutné Hoře v letech 1849–1851.
Dům U tří králů na Havlíčkově náměstí. První zmínka o něm pochází z roku 1365, freska vznikla na začátku 20. století, prý ji vytvořil sám Mikoláš Aleš; obnovena v roce 2013.

Bohouš nás autem čekal na domluveném místě, cestou na další štaci začalo pršet, ale zanedlouho přeháňka skončila. Mířili jsme na vrch Kaňk, což je v kraji Bohoušova dětství a mládí – nikdy jsem nebyla na rozhledně, která tu před několika lety vznikla, tak jsem vděčně ocenila vsuvku do programu.

Rozhledna Kaňk na kopci stejného jména byla vybudovaná roku 2013.

Betonová rozhledna obložená kamenným zdivem je vysoká 30 metrů, do restaurace s vyhlídkou vede 144 schodů (mají tu i výtah 🙂 ). Z kryté terasy je obdivuhodný výhled na Kutnou Horu a široké okolí.
Měly jsme s Ivou v Bohoušovi zdatného průvodce, ukazoval různá místa a přidával rozverné historky z minulých dob – pohoda v duších, pohoda vůkol.
Při odchodu jsme si na plácku před rozhlednou všimli novotou svítící sochy sv. Barbory, patronky horníků.

Socha sv. Barbory byla instalovaná na Kaňku v roce 2020, autorem je Martin Roháček z Lipnice nad Sázavou.

Závěr cesty byl určen k návštěvě městysu Žehušice, kde jsou na hřbitově pochovaní Bohoušovi příbuzní. Žehušice leží asi 10 km východně od Kutné Hory.
Slunce už zase svítilo jako o závod, v jeho paprscích vyhlíželo vše krásnější nežli možná bylo. Okouzlil mě pohled na místní kostelní okrsek – s několika sochami, náhrobky vsazenými do ohradní zdi a zeleným prostranstvím pro odpočinek mi připadal jako přenesený odkudsi z jižní Evropy – v našich poměrech trochu zvláštní místo.

Kostel sv. Marka v Žehušicích.

Kostel byl v roce 1760 vysvěcen na místě původního, ohrazeného kostela, kolem něhož býval hřbitov. Po několika letech přistavěli zvonici v maurském stylu, které zde říkají kampanila.

Zvonice v maurském stylu u kostela sv. Marka v Žehušicích, socha sv. Floriána je z roku 1824.

Duch volnosti a rozletu možná sídlil v soše hornisty sedícího na lavičce – při hledání na webu jsem se dočkala milého překvapení – v Žehušicích se narodil virtuóz na lesní roh Jan Václav Stich – Punto (1746–1803), který procestoval se svým uměním celou Evropu.

Lavička Jana Václava Sticha – Punto na prostranství před kostelem připomíná, že se v Žehušicích narodil mistrovský hráč na lesní roh. Byla tu instalovaná v roce 2016, kdy hudební svět vzpomínal 270. výročí narození výjimečného hudebníka.

Hornista Stich – Punto byl přítel Mozartův i Beethovenův, ti mu věnovali své skladby, které jsou stále s úspěchem prováděny. Kde jinde by měl být pořádán hudební festival nežli v Žehušicích? Vždy v červnu se tu už léta koná „Slavnost lesního rohu“.

Když napíšu, že dnešní pondělí bylo dnem objevů, asi mi uvěříte.

2 odpovědi na “Hradec Králové, Kutná Hora”

  1. Tolik krásného a zajímavého za jeden den – musíme někdy s Bohoušem zase vyrazit. Díky za všechny historické objevy. Iva

Napsat komentář: Iva Svobodová Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*