Ozvěny Filmového festivalu amatérských turistických filmů a fotografií ve Zlíně 2019

Neoficiální setkání vizovických a jihlavských turistů
2. – 3. února 2019

V letech 2013 – 2018 proběhlo šest ročníků shora uvedeného festivalu. Hlavní pořadatel Ing. Miloslav Vítek se letos rozhodl uspořádat Vzpomínku na FATF ve zlínském multikině Zlaté jablko a ve dvouhodinovém programu uvést dva filmy nejúspěšnějších autorů: Rumunsko 2018 vytvořený vizovickými turisty a film 40 let trvání KČT Tesla Jihlava od známého studia BRAJA.

Pozvání k účasti na této akci nás potěšilo a rádi jsme ho přijali. V sobotu 2. února jsme se vydali na cestu autem se třemi přáteli a před začátkem filmového představení si naplánovali pobyt ve zlínské budově 14, kde probíhalo několik výstav, o které jsme měli zájem: v polovině ledna otevřená výstava Miroslav Zikmund 100 let, pak stálé expozice Princip Baťa ve 3. podlaží budovy a v 5. patře O zlínském školství.

V Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně jsme nebyli poprvé, ale nová výstava k poctě letos stoletého cestovatele Miroslava Zikmunda nás hodně lákala a Baťovské i cestovatelské patro prý také doznaly pozitivních změn – několik hodin, které jsme měli k dispozici, jsme se snažili využít co nejlíp.

Ke 100. výročí narození legendárního cestovatele Miroslava Zikmunda (*14. 2. 1919) byla v 1. podlaží budovy 14 uspořádaná výstava uměleckých děl – plastik, obrazů a soch – inspirovaných jeho životem a dílem. K vidění byla i spousta panelů a filmového materiálu – zařadím jen několik fotografií, na nichž si mohou zájemci zopakovat nejdůležitější životní momenty obou slavných cestovatelů H+Z.

výstava ke 100. narozeninám Ing. Miroslava Zikmunda v 1. patře budovy 14 ve Zlíně; www.svatosi.cz
Ing. Miroslav Zikmund se narodil 14. února 1919 v Plzni
nejdůležitější životní data Ing. Miroslava Zikmunda
slavní cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund
životní cesta Ing. Jiřího Hanzelky se uzavřela 15. února 2003

Ing. Hanzelka je pochovaný na hřbitově sv. Jiljí v Domaníně poblíž rybníka Svět – přišli jsme se tam poklonit při cestách jižními Čechami, a také jsme zajeli do vesničky Sedlo u Číměře (nedaleko rakouských hranic), kde Ing. Hanzelka léta žil – fotografie naleznete ve článku Krajem pětilisté růže – Třeboň.

Nežli jsme opustili spodní patro muzea, prohlédli jsme si i skvělé fotografie Josefa Bosáka z Arménie a Náhorního Karabachu – vpravdě exotická expozice byla uváděna pod přiléhaným názvem Kus arménské duše.

Téměř celé 3. podlaží budovy 14 (plocha 1500 m2) zabírá stálá expozice Princip Baťa: Dnes fantazie, zítra skutečnost – nalezneme tu muzeum obuvi, výrobní obuvnickou linku a prodejnu, též informace z historie firmy Baťa.

Neméně atraktivní je filmový kabinet s desítkami filmových figurek a obrázků. Část plochy je vyčleněna expozici cestovatelů Hanzelky a Zikmunda, kterou doplňují filmové projekce, panely a řada fotografií a předmětů dovezených z několika kontinentů – tomuto „čtecímu“ poklidnému oddělení vévodí slavná, nablýskaná Tatra 87, která do duše mnohého návštěvníka zaseje chvějivý neklid…

plánek 3. podlaží zlínského muzea v budově 14
ve 3. patře zlínské budovy 14 jsou na panelech stručně zachyceny cesty H+Z – celé expozici dominuje cestovatelskými příběhy a událostmi ověnčená Tatra 87, s níž podnikli cesty do Afriky a Jižní Ameriky

Zajímala nás i stálá výstava František Bartoš: Pedagog, jazykovědec, etnograf, pro niž tvůrci určili pamětní síň v 5. podlaží. Poznali jsme životní příběh zlínského rodáka (1837–1906), jedné z nejvýraznějších osobností české vědy a kulturního života poslední třetiny 19. století.

práce Františka Bartoše přináší své plody doposud

Tematicky je příbuzná i výstava nazvaná Mluvit je výhradním právem žactva aneb O zlínském školství.

v 5. patře budovy 14 se nás Míla pokusila hravou formou seznámit s dílem pedagoga Františka Bartoše

Promítání turistických filmů začalo v multikině Zlaté jablko v 16 hodin a bylo přístupné též veřejnosti. Úvodem jsme byli svědky milého vystoupení – na kytaru zahrál a zpěvem se doprovodil Ing. Petr Kachel, během minulých festivalových ročníků vedoucí populárního semináře fotografování a filmování.

Při přestávce bylo podle dřívějšího zvyku podáváno výborné občerstvení a řeč zúčastněných plynula lehce, úsměvy se nešetřilo. Většina návštěvníků měla citový vztah k uváděným filmům, a proto potlesk po jejich skončení byl vřelý a upřímný!
Večer jsme strávili tradičním potlachem v hospůdce, tentokrát ve vizovické sokolovně, kam jsme ze Zlína přejeli a přenocovali v domě Ing. Vítka.

Neděle 3. února patřila turistickým cílům – s péčí až dojemnou se o nás starali vizovičtí kamarádi Iveta a Petr – nejdříve jsme absolvovali sedmikilometrovou procházku v okolí Vizovic – převážně po turistické vozíčkářské trase, která tu je značně členitá – výhledy s komentářem přátel se daly nazvat lahůdkou!

hurá! jdeme na vycházku okolím Vizovic; foto Iveta Fialová
úžasná vycházka s dalekými výhledy a vybranou společností; foto I. Fialová

Pro další část poznávání Valašska vybrali Iveta s Petrem Pulčín, vlastně ale známé Pulčínské ledopády – ty jsme však museli kvůli nedobrým sněhovým a mrazovým podmínkám minulých několika dní oželet. Máme tedy dobrý důvod k budoucímu návratu! 🙂

v Pulčíně, nejvýše položené valašské osadě, nás vyfotila Iveta Fialová

Pulčín, kde žije asi stovka občanů, je místní částí obce Francova Lhota na jihu vsetínského okresu. Nedaleké Pulčínské skály, proslavené svými barevnými ledopády, nalezneme na mapě v jihovýchodní části CHKO Beskydy. Nejen v zimě je tato oblast turisticky atraktivní – v masivu kopce Hradisko (770 m n. m.) se rozkládá největší skalní město na Moravě.

vyřezávané a kolorované klátové úly nad Pulčínem – je jich tu asi 15

Dočetla jsem se, že 2 metry vysoké a asi 60 cm široké kláty jsou vyrobené z topolů, které musely být kvůli zajištění bezpečnosti provozu vykáceny podél cest v okolí.

Aby bylo naše poznání zdejších končin úplné, nemohli jsme podle průvodců vynechat návštěvu restaurace Stodola.

restaurace Stodola v Pulčíně
pohoda a dobré jídlo ve Stodole – kynuté ovocné knedlíky jsou zdejším hitem; foto I. Fialová

Dvoudenní kulturně-turistické setkání jsme v neděli odpoledne zakončili ve vizovické čokoládovně a srdečně za uspořádání akce poděkovali Ing. Vítkovi i Ivetě a Petru Kachelovi.

Zdaleka jsme během víkendu (i kvůli nepřejícnému počasí) nestihli všechno, co bychom chtěli (např. rozhlednu Vartovna), proto se Petr Kachel po pár dnech vydal s fotoaparátem do přírody, aby nás potěšil alespoň jejími obrázky.

nad Pulčínem; foto Ing. Petr Kachel
rozhledna na 651 metrů vysokém kopci Vartovna ve Vizovických vrších (asi 10 km jižně od Vsetína); foto Ing. P. Kachel
pohled na rozhlednu Vartovna z Pulčínské hornatiny ; foto Ing. P. Kachel
37 metrů vysoká „valašská eiffelovka“ na vrchu Vartovna – vede na ni 213 schodů, byla otevřena v roce 2009; foto Ing. P. Kachel
bez komentáře, jen pro radost 🙂 ; foto Ing. P. Kachel

Pro úplnost nabízím FATF ve Zlíně 2018, kde jsou odkazy na ročníky 2014 a 2017, jichž jsme se zúčastnili.