Pelhřimov

Úterý 29. července 2025

Nejisté počasí nás přimělo změnit původní plán pobytu v přírodě na návštěvu Pelhřimova a poznávání jeho pamětihodností. Jely jsme s Ivou autobusem a spoléhaly na to, že pobyt v zařízeních, která jsme hodlaly navštívit, nám umožní vyhnout se ohlášeným přeháňkám.
Hned nedaleko nádraží jsme si prohlídly kapli a zanedlouho vešly Rynáreckou bránou do vnitřního města:

Kaple Panny Marie Sedmibolestné byla vystavěna na začátku 18. století v místě starých božích muk. Je to slohově nejčistší barokní stavba ve městě a dodnes si zachovala původní podobu.

Iva fotila, za obrázky vděčně děkuji. 🙂

Rynárecká brána – gotická třípatrová věž přestavěná v 16. století, zdejší hodiny s orlojem pocházejí ze 17. století.

Nejdříve jsme zamířily do Turistického informačního centra:

Šrejnarovský dům, dnes TIC, za ním kostel sv. Bartoloměje, v popředí kašna sv. Jakuba v poutnickém šatu. Obrázek z brožurky o stavebních slozích města.

Šrejnarovský dům je trojkřídlý jednopatrový dům s mansardovou barokní střechou postavený u zámku v roce 1614 obchodníkem se sukny Kryštofem Šrejnarem.

V informacích jsme dostaly brožurku „Stezka po stavebních slozích“, kde je uvedeno 43 objektů. Tímto způsobem pozná zájemce nejcennější stavby ve městě, které má statut městské památkové rezervace. My jsme je neprohlížely systematicky, ale jen ty, k nimž jsme náhodou došly – oceňovaly jsme informativní tabulky na fasádách.
V historickém domě, kde je TIC, sídlí i Galerie M, v níž právě dnes končila výstava s názvem Květinové opojení.

Autorkou je Jana Frýblová.
Autorkou keramických výrobků je Kristina Folková.

Bylo slunečno, proto jsme neváhaly s výstupem na vyhlídkovou, 60 metrů vysokou věž děkanského kostela sv. Bartoloměje.

Vyšlapaly jsme po 148 schodech do výšky asi 27 metrů a prohlédly si město. Do třicátých let bydlel na věži hlásný, je tu zachované jeho obydlí.
Historické Masarykovo náměstí v Pelhřimově.
Zámek pánů z Řičan byl postaven v polovině 16. století.

Roku 1572 se město vykoupilo z poddanství a na konci 16. století byl Pelhřimov císařem Rudofem II. povýšen na královské město. Areál zámku sloužil jako radnice, poté jej využíval okresní soud. Od roku 1908 je tu městské muzeum.

Z věže byl krásný pohled na bělostnou kapli s křížovou cestou, proto jsme se k ní okamžitě vydaly.

Kostel sv. Kříže (Kalvárie) – původně kaple Božího hrobu, k němuž vede křížová cesta. Byla vystavěna v roce 1671, v 80. letech 19. století nahradila zchátralou barokní budovu novogotická stavba podle návrhu místního stavitele Josefa Šlechty.

Poté jsme se vydaly do Děkanské zahrady, abychom si připomněly děkana Františka Vaňka a nedaleký, často navštěvovaný Křemešník.

Na balvanu, který opracoval sochař František Bílek, je zasazena mozaika Kristovy hlavy od Viktora Foerstera. Souvisí s objednávkou křížové cesty pro kostel sv. Bartoloměje, kterou zadával děkan František Vaněk.

Děkanská zahrada náležela od začátku 17. století faře. Ve 30. letech 20. století ji zpustlou a zanedbanou obnovil děkan František Bernard Vaněk. V zahradě stával jeho roubený domek, z něhož po požáru zůstala jen část, upravená jako altánek.

Na altánku je pamětní deska s textem: V tomto domě založil děkan František Vaněk L.P. 1902 „Kazatelnu“, L.P. 1922 „Chrámové družstvo“ pro Republiku československou, L.P. 1925 děkan Balík a děkan Vaněk náboženský týdeník „Neděle“.
Děkanská zahrada v centru města je báječné místo pro odpočinek mezi uměleckými díly.
Pomník děkana Františka Vaňka od sochaře Jana Duška byl v zahradě instalován v roce 1993 při příležitosti 50. výročí smrti Msgre. Vaňka v koncentračním táboře Dachau.

Ze zahrady jsme vyšly na náměstíčko, před námi vpravo budova divadla, vlevo fara, proti nám vstup do kostela sv. Bartoloměje – nádherný pohled!

Divadlo Lubomíra Lipského působí v neoklasicistní budově postavené v Pelhřimově na konci 19. století na místě původní solnice.
Věž kostela je 60 metrů vysoká, vlevo fara.
Děkanský kostel sv. Bartoloměje je trojlodní, postaven na počátku 14. století.

V celé stavbě se prolínají prvky gotické, renesanční a barokní. Do dnešní podoby byl dostavěn až na konci 18. století. V interiéru je barokní oltář a šest bočních oltářů, na stěnách a stropě se dochovaly fresky.

Interiér kostela nás oslnil uměleckými díly.
Autorem křížové cesty v kostele sv. Bartoloměje v Pelhřimově je Viktor Foerster, přítel děkana Vaňka i sochaře a řezbáře Františka Bílka, který pro kostel vyřezal jesličky.
Foersterova křížová cesta je opravdu skvostná.
Viktor Foerster – Veronika podává Pánu roušku.
Na hlavním oltáři z roku 1663 jsou sochy sv. Bartoloměje, sv. Vojtěcha a sv. Prokopa, po stranách oltáře sochy sv. Víta a sv. Václava.

V kostele jsme nalezly upomínku na Msgre. Vaňka, který byl nezapomenutelnou regionální postavou.

Pod děkanovou fotografií je psáno: narozen 1872 v obci Stádlec u Tábora, zemřel 1. dubna 1943 v koncentračním táboře Dachau.

Na oběd jsme zašly do restaurace Na Čtyrce ve středověkém domě na pelhřimovském náměstí – a věřte, či ne, sotva jsme překročily její práh, spustil se liják, který trval skoro půl hodiny, během níž jsme se dobře najedly a pak vykročily na náměstí, kde už začínalo znovu vykukovat sluníčko. 🙂
V plánu byla návštěva muzea.

Muzeum sídlí v areálu bývalého zámku pánů Říčan a obsahuje několik stálých expozic.

Hned při vstupu do muzejních síní nás zaujala objemná kniha, u níž byl tento popisek:

Pelhřimovský utrakvistický graduál (zpěvník) z roku 1493 byl v kostele používán ještě v 18. století. Roku 1753 jej cenzuroval jezuita páter Antonín Koniáš, který shledal text nezávadným.

Těšily jsme se na stálou expozici Josefa a Zdeňka Šejnostových, sochařů a medailérů pocházejících z Pelhřimovska. Ano, uviděly jsme rozsáhlou sbírku medailí, plaket, plastik, modelů a kreseb obou výtvarníků, otce Josefa Šejnosta, rodáka z nedalekého Těšenova (1878–1941) i syna Zdeňka (1921–2002).
Ale! U každého výtvarného díla Josefa Šejnosta byl pouze QR kód, takže jsme obě byly odsouzeny k nevědomosti – musely jsme se spolehnout na své předchozí znalosti, na některých dílech byl uveden název. Kurátorka, která se náhodou objevila, nechápala náš problém, řekla, že v „kastlíku“ na zdi je brožura, v níž jsou díla popsána. Brožura ale nebyla, tomu se hodně divila. Řekla, že je to stará expozice (z roku 2005) a nikdo jim to dosud nesdělil. 🙂
Takže jsme si užily prohlídky a navíc se musely aktivně zapojit. 🙂

Busta děkana Františka Vaňka – autor Josef Šejnost, sochař a medailér.

Druhý sál patří dílům Zdeňka Šejnosta, sochaře, restaurátora a pedagoga VŠUP.

Zde už byly normální popisky, ale i bez nich bychom poznaly malíře Mikoláše Alše.

V historické expozici jsme viděly podobné předměty, jak v muzeích bývají – vrcholem byl freskový sál, v němž jsme strávily hodně času. Byly zde popisky všech fresek, a tak jsme si v naprostém klidu (žádný další návštěvník) prohlédly, pročetly a zažily všechna díla.

Freskový sál sloužil původně jako jídelna a společenský sál pánů z Říčan, později pro zasedání městské rady a soudní síň.

V roce 1770 byl sál po požáru opraven a vyzdoben freskami – na stropě jsou zobrazeny biblické příběhy o Josefu Egyptském a o soudu krále Šalamouna, mezi nimi je namalováno Boží oko. Po stranách jsou alegorie Ctností. Fresky byly restaurovány v roce 2006.

Výzdobu freskového sálu doplňuje znak města Pelhřimova, odrážející pověst o vzniku města.

Podle pověsti dostal Pelhřimov jméno po pražském biskupovi Peregrinovi (Pelhřim), který se při poutní cestě do Říma zastavil u studánky a okouzlený zdejší přírodou rozhodl se založit tu město. Postava poutníka se dostala i do městského znaku.

Poslední instituce, kterou jsme s Ivou navštívily, bylo MÚZYum Lipských. Prošly jsme několik sálů a připomínaly si známé filmy bratrů Lipských, zdejších rodáků, režiséra Oldřicha Lipského a herce Lubomíra Lipského.
Zařazuji bez komentáře jen jeden obrázek:

Po historií nabitém dni jsme odjely autobusem do Jihlavy a už cestou si třídily a ukládaly (? 🙂 ) v paměti poznatky.

Související články:
Křemešník a okolí – F. B. Vaněk, J. Šejnost, V. Foerster
Seminář vedoucích a cvičitelů turistiky v oblasti KČT Vysočina pořádaný na Čeřínku
Přechod Jihlavských vrchů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*